tirsdag den 17. marts 2015

Kastevold i Indien


Renhed VS. Urenhed

Ikke bare et spørgsmål om hygiejne -> Symbolsk / Rituel / Renhed – urenhed.
Ikke en som sådan fysisk renhed/urenhed.


Urene jobs:
Skraldemænd
Toiletrenser
Personer der arbejder med døde dyr/mennesker.

Men også i en vis positiv forstand accepteres forskellene:

Gensidig anerkendelse / respekt mellem lavkaste og højkaste.

Gør din pligt – opnå anerkendelse. 






Vi ser filmen ”Kastevold i Indien”

Kastevold i Indien – Dokumentar – 13 spørgsmål…


1.      Hvor mange urørlige findes der i Indien?:  150/160 Mio.

2.      Hvad har kastesystemet gjort i skellet mellem rig og fattig?:  Det skaber vold.  Højkastene vil ikke betale de kasteløse det de skal have for deres arbejde. Det har gjort skellet større.
                   
3.      Hvad er omdrejningspunktet for konflikten? (slaver):  Gældsslaver – de låner penge for at overleve og ender med at blive gældsslaver fordi de ikke har nogen mulighed for at betale sig ud af gælden. Højkasten har dermed en interesse i at fastholde lavkasten/de kasteløse i fattigdommen.

4.      Hvor mange år skulle Dipa arbejde uden løn?: Dipa lånte penge af en højkaste mand og blev gældslave. Han måtte arbejde 8 år uden løn. De tæskede Dipa.

5.      Er det en ren klassekamp? Hvorfor ikke? Det handler om social status:  Kastevæsnet opdeler ikke efter om de er rig eller fattig. Kastesystemet opdeler folk efter socialstatus det har intet at gøre med penge. Historisk har de kasteløse aldrig haft nogle rettigheder. Højkasten bruger ikke vold fordi de er rige, men fordi de har socialstatus..


6.      Hvad er ranvir-millitsen?: Højkastens ”kamp milits”  Etableret for at dræbe kasteløse. Højkaste  i daglig tale ”godsejere”

7.      Hvem er ”rotte-æderne”?: Rotteædere graver efter rotter og mus på markerne. De tilhører de kasteløse.  De kasteløse spiser rotterne. Pga. mangel på mad.

8.      Hvorfor går ”rotte-drengen” ikke i skole?: Han var perfekt til at passe dyrene, så hans far ville ikke sende ham i skole.                     

9.      Hvad drømmer drengen om? Ingenting, han kan ikke blive til noget. Han skal bare passe kvæg.

10.  Hvorfor vil de kasteløse ikke uddanne sig?: De tror at uddannelsessystemet er nytteløst. Uvidenhed skaber uvidenhed. De ved simpelthen ikke bedre!

11.   Hvilken rolle spiller ”marxismen” for de kasteløse?: Marxismen er en politisk ideologi, som tiltaler de kasteløse. Her kan de se sig som arbejderne, der kæmper mod den kapitalistiske højkaste. Desuden kan den politiske bevægelse være en organisatorisk ramme om modstanden mod højkasten.


12.  Hvad skete der, hvis en kasteløs læste en bog?: Han må ikke læse/skrive så ville hans hånd blive kappet af, hans tunge rykket ud osv.  (Ifølge kaste systemet) Principielt må de gerne gøre det den dag i dag?

13.  Hvad kræver professoren for at undgå, at millioner dør?:  Kastesystemet skal afskaffes for at undgå at millioner dør pga. Kastevold.


Ekkoet fra hinduismens tanke om pligt (Dharma) klinger i baggrunden: ”Jeg skal ikke kæmpe imod min kaste, jeg skal accepterer den. Det er guds vilje (karma)”



Ingen kommentarer:

Send en kommentar