lørdag den 10. januar 2015

Fattigdommen skal afskaffes - Jan Lindhardt

Opfølgning på artiklen fra sidst
Pligtkultur:
Vi har pligter overfor hinanden.
-          Kan føres tilbage til arvesynden. (Vi er skyldige og skal hjælpe hinanden)
-          Traditionelt samfund. (Skal stå øverst)
-          Hvad er min pligt? Hvordan kan jeg hjælpe andre?
Rettighedskultur:
Det moderne samfund
-          Individet er det vigtigste
-          Alle mennesker har fokus på ”min ret”
-          Hvad er min ret? Hvordan kan jeg gøre krav på min ret?
Spørgsmål til Jan Lindhardt-teksten
1.       Gå på Google. Hvem er/var Jan Lindhardt
-          Jan Holger Lindhardt født: 24. april 1938 i København døde d. 11. november 2014. Han var en dansk teolog og skribent. Han var søn af professor dr.theol. P.G. Lindhardt og Gerda Winding. Han var storebror til præsten Mogens Lindhardt, og onkel til skuespilleren Thure Lindhardt. Han var gift med biskop Tine Lindhardt. Har været biskop i Roskilde.

2.       Er teksten set indefra eller udefra - hvorfor
-          Teksten er set indefra. Fordi han var biskop, så han har et positivt syn på kristendommen og Den Evangeliske lutherske folkekirke.

3.       Hvad mener Lindhardt med ”spontan socialisme”?
-          Alle deler alt - at der ikke er tale om, hvem der har ret til hvad.

4.       Hvor har man op igennem historien oplevet ”spontan socialisme”?
-          Woodstock - en stor festival (kærlighedens festival) den opstod i 1960’erne.
-          ”Alle de troende var sammen, og de var fælles om alt” (fra det nye testamente ” I Apostlens Gerninger”).

5.       Hvad sker der ”efterhånden som teologien (og juraen) kommer til at præge kirken mere og mere”?
-          Kirken fik magten, især i Middelalderen. Almisser -> At ride donerer gaver (fx penge, tøj eller mad) til de fattige. Almisse er et græsk ord for barmhjertighed.

6.       Hvad er ”gerningsretfærdighed”?
-          Gerningsretfærdighed - ”dvs. den retfærdighed man opnår og dermed yndest hos Gud ved at give almisser”. Du bliver gode venner med gud, hvis du gør noget godt for jorden/andre. (fx almisser - Jeg bliver frelst i himlen, hvis jeg giver dig 100 kr.)

7.       Hvorfor var der i det katolske samfund ingen særlig drivkraft til at ændre samfundet?
-          Fordi, at det ifølge det katolske samfund, er det bedre, at være fattig end rig. Bedre, at tigge end at arbejde osv osv.
-          Der skulle være nogle fattige, ellers kunne man ikke gøre gode gerninger - også blev folk ikke frelst.

8.       Hvordan har den protestantiske kirke det med at give almisser?
-          Den protestantiske kirke mener ikke, at man kan påvirke gud ved hjælp af almisser.
-          Den protestantiske kirke tror ikke på ”Gerningsretfærdighed”. De går ind for, at man hjælper hinanden - men det skal ikke være for, at blive frelst i himlen.

9.       Hvorfor ønsker protestanter alligevel at gøre noget godt for andre mennesker?
-          ”Share the love” - man ønsker at dele næstekærligheden.
-          Man gør det for, at hjælpe andre og ikke for, at gøre noget godt for sig selv - for man bliver ikke frelst af, at gøre noget godt for andre.

10.   Hvad er så målet med protestantisk socialpolitik?
-          Din næste skal have det ligeså godt, som dig selv.
-          Mål: At hive de fattige ud af fattigdomen, så de kan have det ligeså godt som dig selv.

11.   Hvad sker der i 1800-tallet?
-          Fattighjælp ar forskellig art etableres, og under pietismen i det. 18 århundrede oprettes en række institutioner til hjælp for mennesker i nød. (Børn, unge, gravide kvinder osv.)
-          En velfærdstat begynder at træde frem og hjælpe. Kirken var med til, at starte velfærdstaten.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar